۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۶۲۹۱۷۱

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۱ آذرماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۱ آذرماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 335 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 515 هزار تومان فروخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 11 آذر ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۹/۱۱

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 417 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 350 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 335 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 515 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 888  هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 442 هزار و 800 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1459.5 دلار معامله می‌شود.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلای 24عیار 590 هزار و 400 تومان، هر مثقال طلا یک میلیون و 917 هزار تومان تعیین شده است.

هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 12 هزار و 700 تومان، قیمت درهم امارات 3 هزار و 528 تومان و قیمت پوند انگلیس 16 هزار و 632 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز دوشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 12هزار و 550 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 12هزار و 400 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 13 هزار و 750 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 13 هزار و 600 تومان است.

 

فروش فوری و اعتباری پراید ۱۳۱ از امروز ۱۱ آذر

طرح فروش فوری این محصول سایپا با هدف افزایش عرضه و کاهش قیمت در بازار آزاد انجام می‌شود. در این طرح فروش فوری و اعتباری، سایپا 131 به قیمت 375 میلیون ریال عرضه می‌شود که 40 میلیون ریال آن در قالب تسهیلات با بازپرداخت یک‌ساله صورت خواهد گرفت.

تسهیلات 40 میلیون ریالی با دو هدف اجرا می‌شود، هدف اول ایجاد زمینه برای مشارکت هموطنان با توان مالی کمتر در این طرح است، ضمن اینکه محصولات عرضه شده در این طرح فروش تا یکسال در رهن گروه خودروسازی سایپا باقی می‌مانند تا از این طریق خودرو صرفاً به مصرف کننده واقعی فروخته شود و از نقش آفرینی واسطه‌ها جلوگیری شود.

براساس اعلام سایپا، عرضه محصولات این گروه خودروسازی از جمله پراید با هدف تنظیم و کاهش التهابات کاذب بازار و حذف دلالان، در هفته‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت.

گروه خودروسازی سایپا برای کاهش نقش واسطه‌ها در بازار و فروش خودرو به مشتری واقعی، تمهیداتی نیز اندیشیده و در این طرح فروش اجرا کرده است؛ از جمله اینکه به هر کد ملی تنها یک دستگاه خودرو فروخته خواهد شد و کسانی که در 18 ماه گذشته در یکی از طرح‌های فروش سایپا شرکت کرده باشند نیز نمی‌توانند در این طرح ثبت نام کنند.

همچنین ثبت نام برای افراد زیر 18 سال امکان پذیر نیست و کدپستی ثبت نام‌کننده و کد نمایندگی انتخابی توسط مشتری نیز باید در یک استان باشد.

از سوی دیگر و با توجه به تسهیلات یک ساله در نظر گرفته شده برای این طرح، خودرو تا یکسال در رهن گروه خودروسازی سایپا باقی می‌ماند و امکان تسویه پیش از موعد و فک رهن به هیچ عنوان میسر نخواهد بود.

در پایان از هموطنان عزیز دعوت می‌شود ضمن پرهیز از سرمایه‌گذاری با هدف کسب سود در حوزه خودرو، برای خرید خودروی مورد نیاز خود به هیچ وجه به دلالان و واسطه‌هایی که با سوء استفاده از شرایط موجود نسبت به افزایش غیرطبیعی قیمت‌ها اقدام کرده‌اند مراجعه نکرده و محصولات را برای مصرف نهایی طبق قیمت مصوب از مبادی رسمی و از طریق سایت اینترنتی خودروسازان ثبت‌نام و خرید کنند.

 

تغییر زمان ثبت‌نام فاز نخست طرح ملی مسکن

ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن 16 آذر ماه در استان‌های همدان، یزد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و کرمانشاه انجام خواهد شد.

ثبت نام در استان همدان برای ۱۰ شهرستانِ همدان، ملایر، نهاوند، اسدآباد، تویسرکان، بهار، جورقان، کبودرآهنگ، گیان و سرکان انجام می شود.

در استان یزد نیز در ۱۸ شهرستان استان از جمله یزد، میبد، اردکان، بافق، مهریز، احمدآباد، ابرکوه، تفت، نیر، شاهدیه، زارچ، ندوشن، مهردشت، خضرآباد، اشکذر، هرات، مروست و بهاباد، ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن بنا بر ساعت و تاریخ اعلام شده انجام خواهد شد.

ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در استان چهارمحال‌و‌بختیاری نیز در ۱۵ شهرستان استان که شاملِ شهرکرد، بروجن، فرخ‌شهر، فارسان، لردگان، نقنه، بلداچی، هفشجان، کیان، سورشجان، باباحیدر، جونقان، اردل، سامان و بن انجام می‌شود.

در استان خوزستان نیز شهرستان‌های اهواز، ایذه، دزفول، بندرماهشهر، اندیمشک، بهبهان، شوشتر، شوش، سوسنگرد، حمزه، سالند، شهرامام، میانرود، شرافت، شاوور و آغاجاری جزو ۱۵ شهر خوزستان در برنامه ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن قرار دارند.

در استان کرمانشاه نیز ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در شهرهایِ کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، کنگاور، سنقر، جوانرود، صحنه، قصرشیرین، گیلانغرب، تازه‌آباد، پاوه و روانسر طی ۳ روز از ۱۶ آذرماه انجام می‌شود.

پروانه اصلانی سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در حالی از تغییر زمان ثبت‌نام استان‌های باقیمانده فاز نخست طرح اقدام ملی از ۱۳ آذر به ۱۶ آذر خبر داده و گفته است که این اقدام برای ایجاد فرصت کافی برای متقاضیان بوده است.

اصلانی می گوید:نظر به ضرورت ایجاد فرصت کافی برای متقاضیان ثبت نام در طرح اقدام ملی، زمان ثبت نام در پنج استانِ همدان، یزد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و کرمانشاه به روز شنبه ۱۶ آذرما ۹۸ تغییر یافته است.

سرپرست  دفتر اقتصاد مسکن ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، ثبت نام طرح اقدام ملی در پنج استان باقیمانده فاز نخست از ساعت ۱۰ صبح شنبه ۱۶ آذر آغاز و در ساعت ۲۴ روز دوشنبه مورخ ۱۸ آذر به اتمام می رسد.

اصلانی همچنین در نامه ای به حق شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ضمن اعلام این مطلب، نوشت: پیرو نامه شماره ۴۵۰ ، ۱۳۱۶۱۱ مورخ ۹ آذر و نامه شماره ۴۵۰ ، ۱۳۲۲۲۰ مورخ ۱۰ آذر ۹۸ در خصوص ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن در پنج استانِ یزد، همدان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و کرمانشاه از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه مورخ ۱۳ آذر ۹۸، با عنایت به ضرورت ایجاد فرست مناسب و کافی برای متقاضیان ثبت نام در این طرح، خواهشمند است ثبت نام در استان های یادشده بر اساس آخرین ظرفیت های اعلامی توسط استان از ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ۱۶ آذر آغاز و در ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۱۸ آذر پایان یابد.

طرح اقدام ملی مسکن طرحی است که بر اساس آن ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور طی امسال و سال آتی احداث خواهد شد. بر این اساس مقرر است تا ۲۰۰ هزار واحد آن توسط شرکت عمران شهرهای جدید در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد آن توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران در بافت های فرسوده شهرها و ۱۰۰ هزار واحد آن توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر احداث شود.

تاکنون ثبت‌نام در استان‌های کرمان، سیستان‌و‌بلوچستان، قم، خراسان‌جنوبی، خراسان‌شمالی، کردستان، کهکیلویه و بویراحمد و گلستان انجام شده و مقرر است به ترتیب در سراسر کشور و در مناطقی که زمین و شرایط برای این اقدام فراهم است ثبت نام انجام شده و کار احداث واحدهای مسکونی آغاز شود.

 

رکوردشکنی بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز نیز در  ادامه روند رو به رشد روزهای گذشته با جهش 1524 واحد روبرو شده و به رکورد 320 هزار و 194 واحد رسید. 

شاخص کل با معیار هم‌وزن 99 واحد رشد کرده و به رقم 96 هزار و 617 واحد رسید.

به اعتقاد کارشناسان از دلایل رکوردشکنی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ورود نقدینگی‌های سرگردان در بازار به بورس و نیز رکود دیگر بازارها مانند بازار مسکن، خودرو، سکه و ارز و طلا است که به ناچار سرمایه‌های خرد به بورس سرازیر شده و امیدواریم   بتواند سرمایه در گردش واحدهای تولید را تامین کند و شرکت‌های بورسی نیز متقابلا پاداش مناسبی برای حضور سرمایه‌گذاران در بورس در قالب سود سهام عادلانه برای آ‌نان در نظر بگیرد. 

امروز ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از یک میلیون و 168 هزار میلیارد تومان رسید و معامله‌گران بیش از 4 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 553 هزار نوبت معامله و به ارزش 2181 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 408 واحد رشد کرده و به رقم 85 هزار و 780 واحد رسید. 

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 66 واحد رشد کرده و به رقم 64 هزار و 589 واحد رسید. 

شاخص آزاد شناور با افزایش 1894 واحد به رقم 376 هزار و 200 واحد رسید. 

شاخص بازار اول بورس با افزایش 814 واحد به رقم 229 هزار و 652 واحد رسید. 

شاخص بازار دوم بورس با افزایش 4419 واحد به رقم 664 هزار و 948 واحد رسید.

امروز نمادهای ملی مس،‌ فولاد مبارکه، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی جم و پتروشیمی خارک بیشترین اثر تقویتی در شاخص کل بورس را داشتند و نمادهای بانک ملک و  مخابرات بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

امروز نمادهای پربیننده بورسی که مورد اقبال فعالان بازار بودند عمدتا در گروه شرکت‌های بانکی و خودرویی و نیز شرکت‌های صنایع زیربنایی بوده‌اند.

امروز نماد بانک ملت به قیمت هر سهم 5822 ریال، بانک تجارت 450 ریال، بانک اقتصاد نوین 2887 ریال از نمادهای پربیننده بانکی بودند. 

همچنین نماد ماشین‌سازی اراک، صنایع بهشهر، سایپا و داده‌گستر عصر نوین از نمادهای پربیننده بورسی بودند.

امروز در پایان معاملات فرابورس ایران شاخص کل 48 واحد افت داشته و به رقم 4109 واحد رسید. امروز معامله‌گران در فرابورس بیش از 2 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب  339 هزار نوبت معامله و به ارزش 1297 میلیارد تومان دادوستد کردند. همچنین ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از 235 هزار میلیارد تومان رسید. 

امروز نمادهای پتروشیمی مارون،‌ فولاد ارفع، صنایع کاغذ پارس و پتروشیمی زاگرس از نمادهای تقویت‌کننده شاخص بورس بودند و نمادهای صنعتی و معدنی سنگ آهن گهرزمین، ذوب‌آهن و مادیران بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده شامل ذوب آهن اصفهان،‌ توسعه مولد نیروگاهی جهرم، صنایع کاغذ پارس،‌ سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، قند شیروان قوچان بجنورد، بانک دی،  مادیران و جنرال مکانیک و داروسازی آوه سینا بوده‌اند.

امروز همچنین با پیام ناظر بازار برخی نمادها دچار توقف، برخی بازگشایی، برخی مشمول وقفه و برخی هم مشمول  حراج شدند. 

امروز توقف نماد معاملاتی قند ثابت خراسان و بازگشایی نماد جام‌دارو، پلی پروپیلن جم روی داد. همچنین بازگشایی نماد ریخته‌گری ایران با پیام ناظر روی داد. وقفه معاملاتی نماد فرآورده‌های نسوز آذر روی داد.

در پیام دیگری بازگشایی نماد معاملاتی داروسازی زاگرس فارمد پارس، صورت گرفت. وقفه معاملاتی نماد البرز دارو، بازگشایی نماد هلدینگ داروپخش ،‌بازگشایی سیمان هرمزگان، سرمایه‌گذاری توسعه ملی و مواد اولیه داروپخش صورت گرفت. 

همچنین در پیام دیگری وقفه معاملاتی نماد لاستیک سهند، وقفه شرکت سایپا شیشه، وقفه معاملاتی نماد ایران دارو، وقفه معاملاتی نماد کشت و صنعت پیاذر، حراج مجدد نماد معاملاتی شیشه و گاز و شرکت عمران و توسعه فارس صورت گرفت همچنین در پیام دیگری توقف نماد تولید مواد اولیه داروپخش، وقفه معاملاتی نماد شیر پاستوریزه پگاه اصفهان صورت گرفت. 

 

چرا «املت» گران شد؟

عباس تابش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد دلایل افزایش قیمت  برخی محصولات کشاورزی از جمله تخم‌مرغ در روزهای اخیر، گفت: افزایش قیمت تخم‌مرغ هیچ ارتباطی به افزایش قیمت بنزین ندارد. 

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان افزود: با مطالعه و بررسی قیمت تخم‌مرغ در 10 سال گذشته متوجه خواهیم شد که قیمت تخم‌مرغ هر ساله با ورود به فصل سرد سال افزایشی بوده و افزایش قیمت تخم‌مرغ در روزهای اخیر مانند سال‌های گذشته تکرار شده است. 

وی بیان داشت: به دلیل تغییر فصل و افزایش تقاضا قیمت تخم‌مرغ هر سال در ماه‌های سرد سال افزایش یافته است و این روند هر ساله تکرار شده است. 

تابش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای تعدیل قیمت چه برنامه‌ای در دستور کار دارید، گفت: مسئول تولید تخم‌مرغ وزارت جهاد کشاورزی است بنابراین ما به مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده‌ایم که عرضه را افزایش دهند. 

* احتمال وضع عوارض صادراتی بر تخم‌مرغ

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان بیان داشت: در صورتی که عرضه افزایش نیابد وزارت صنعت مجبور خواهد شد برای تعدیل قیمت تخم‌مرغ، عوارض صادراتی برای صادرات تخم‌مرغ وضع کند. 

وی همچنین در مورد افزایش قیمت میوه‌ها بعد از افزایش قیمت بنزین بیان داشت: در حال حاضر قیمت سیب و گوجه فرنگی افزایشی بوده است و افزایش قیمت این دو محصول کشاورزی هم ارتباطی به افزایش قیمت بنزین ندارد. 

* کاهش عرضه منجر به افزایش قیمت سیب شد

تابش بیان داشت: سیب تا یک ماه پیش و قبل از افزایش قیمت بنزین محصولی سر درختی بود اما اکنون این میوه به کالای انباری تبدیل شده و طبیعی است که با کاهش عرضه قیمت آن تغییر کند. 

وی بیان داشت: سازمان حمایت در حال رصد و قیمت است تا جلوی گرانی و افزایش قیمت را بگیرد. 

* دلیل افزایش قیمت گوجه فرنگی فصلی است

رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان همچنین در مورد افزایش قیمت گوجه فرنگی بیان داشت: با توجه به تغییر فصل هر سال قیمت گوجه‌فرنگی مانند قیمت تخم‌مرغ افزایش می‌یابد و امسال هم این افزایش قیمت تکرار شده است. 

وی افزود: با ورود محصول گوجه مناطق جنوبی کشور به بازار تا یکی دو هفته آینده  قطعا تعدیل قیمت در این محصول کشاورزی را خواهیم داشت.

به گزارش فارس: بعد از اجرای طرح   اصلاح مصرف سوخت که به طرح «گرانی بنزین» معروف شده، تاثیر اجرای این طرح بر 10 قلم کالا و خدمات اساسی  توسط خبرگزاری فارس در 31 استان کشور بررسی شده است براساس این گزارش میدانی قیمت برخی اقلام و کالاها از جمله تخم‌مرغ و برخی میوه‌ها افزایشی بوده است.

 

55 درصد منابع بودجه 98 محقق شد

جزئیات عملکرد 7 ماهه منابع عمومی بودجه 98 منتشر شد.

طبق این اطلاعات کل منابع عمومی در قانون بودجه سال جاری 448 هزار میلیارد تومان بود که با نظر سران قوا به 386 هزار میلیارد تومان کاهش یافت. از 386 هزار میلیارد تومان حدود 76 هزار میلیارد تومان آن از محل‌های خاص با تایید سران قوا از جمله صندوق توسعه ملی،‌ حساب ذخیره ارزی و مولد سازی دارایی‌ها تامین می‌شود.

براین اساس در هفت ماهه امسال، مجموعا بیش از 171 هزار میلیارد تومان درآمد وصول شده که 55.5 درصد رقم مصوب سران قوا را محقق کرده است.

درآمدها مشتمل بر مالیات 78 هزار میلیارد تومان، گمرک 7940 میلیارد تومان و سایر درآمدها 28900 میلیارد تومان عملکرد داشته‌اند. در مجموع 58 درصد ارقام این بخش محقق شد.

عملکرد 7 ماهه منابع بودجه 98- ارقام به میلیارد تومان
عنوان پیش بینی عملکرد مصوب سران قوا عملکرد 7 ماهه بودجه درصد تحقق به پیش‌بینی عملکرد
کل منابع عمومی  309,500 171,624 55.5
درآمدها (مالیات، گمرک و سایر) 198,000 115,000 58

واگذاری دارایی‌های مالی (اوراق مالی)

51,000 32,103 62.9
واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (نفت) 61000 - -
سایر منابع مصوب سران (صندوق توسعه ملی،‌ حساب ذخیره ارزی و سایر) 76000  - -

یکی دیگر از پایه‌های درآمدی منابع عمومی بودجه، واگذاری دارایی‌های مالی است که عملکرد حدود 63 درصدی دارد و توانسته 32 هزار میلیارد تومان منابع آزاد کند. در این بخش 28800 میلیارد تومان اوراق فروخته شد و مابقی نیز مربوط به خصوصی سازی و سایر درآمدها است.

 طبق قانون بودجه 98 بالغ بر 20 درصد از صادرات نفت و میعانات گازی به حساب صندوق توسعه ملی واریز شود که اطلاعی از واریز سهم صندوق توسط دولت در دست نیست.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات